Skip to main content

1. Technologische vooruitgang vs. langzame digitalisering

Duitsland is één van de leidende economieën ter wereld op het gebied innovatie en technologie, vooral in de branches:

  • Automotive
  • Gezondheidszorg
  • Bouw
  • Hernieuwbare energietechnologie

Ondanks de technologische vooruitgang van Duitsland in deze sectoren ten opzichte van andere Europese landen, blijven de Duitsers achter als het gaat om digitale technologie. De reden hiervoor is de werkende “Mittelstand”, de mensen die werken in kleine en middelgrote ondernemingen, die moeite hebben om digitale veranderingen in hun processen door te voeren.

Bovendien zijn de Duitsers trouw gebleven aan de traditionele mediakanalen, waardoor de TV nog steeds een van de meest gebruikte manieren is om een groot klantensegment te benaderen.

Dit brengt kansen! De Nederlandse online marketing activiteiten raken verzadigd, Duitsland loopt, net als België, flink achter. Dit is vooral te merken aan de zoekresultaten in Google.

Het is een stuk eenvoudiger om hoger te scoren met dezelfde SEO inspanningen. Ook zijn de kosten voor AdWords adverteren vaak een stuk lager.

 

2. Webshop in Duitsland – gegarandeerd succes!

Duitsland is de tweede e-commerce markt van Europa. Zo’n 80% van de Duitse internetgebruikers koopt wel eens online. Een webshop starten in Duitsland is een stap die voor veel e-commerce ondernemers voor de hand ligt. Duitsland is dichtbij, de doelgroep is een stuk groter dan in Nederland en de online marketing mogelijkheden zijn er! De concurrentie is er ongetwijfeld ook, maar de markt is minder verzadigd dan de Nederlandse markt. Hier lopen de webshops de spuigaten uit.

Let op: één op één vertalen van webshop content werkt in Duitsland minder goed, Duitsers geven minder om korting, zij geven meer om kwaliteit!

3. Duitse bedrijfsetiquette

Duitsers houden van punctualiteit! Duitsers houden ervan om hun leven te organiseren en in te delen in “controleerbare eenheden”. Daarom wordt er zorgvuldig omgegaan met tijd. Iets wat op alle manieren moet worden gerespecteerd. Als Nederlanders zijn we gelukkig niet heel anders! Ook wij zijn “Pünktlich” – en houden ervan als iemand op tijd is en afspraken respecteert. Iets wat in o.a. Zuid-Europa minder van belang is. Puntje voor ons Nederlanders!

4. Lifetime relaties

Een relatie starten met een Duitse partij kost soms wat extra tijd en moeite, maar als je eenmaal binnen bent, kan de relatie niet meer stuk! Win het vertrouwen van jouw Duitse partners, afnemers en leveranciers, en je weet zeker dat je een lifetime relatie hebt. Een relatie waar een win-win belang centraal staat.

5. Waardering van privacy

Duitsers sluiten geen compromissen als het gaat om de bescherming van hun persoonlijke gegevens. Gelukkig zijn wij als Nederlanders hier goed op voorbereid. Wij denken veelal hetzelfde als de Duitsers. De behoeften en wensen van de Duitsers komen overeen met die van ons Nederlanders. Privacy ligt gevoelig, net als in Nederland. Ook op dit punt hebben wij Nederlanders een streepje voor op andere landen die graag zaken willen doen met de Duitsers.

 

De Nederlandse bedrijven Booking.com en C&A gingen je voor, zij draaien al jaren goed in Duitsland. 

Kun je hulp gebruiken bij het opstellen van een internationale strategie? Laat ons geheel vrijblijvend met je meedenken.
Neem contact op met onze internationale strategist Casper via
casper@yourinternational.nl of bel 085 – 06 06 760

 

 

Leave a Reply