5 Internationale marketing valkuilen
In Nederland kent jouw doelgroep jouw merk inmiddels, ze zijn bekend met jouw USP’s, jouw merkwaarden en zijn overtuigd genoeg om over te gaan tot aankoop. In een nieuwe markt daarentegen? Een stuk lastiger. In landen als Duitsland en Frankrijk zijn er ongetwijfeld afnemers met dezelfde demografische gegevens, ook is het BNP vergelijkbaar met dat van ons. Maar welke stappen onderneem je om ervoor te zorgen dat jouw merk in het buitenland net zoveel succes heeft?
Online marketing en content marketing zijn onmisbaar wanneer je over de grens wilt presteren. Het helpt je om mensen bewust te maken van je merk én om je effectief te richten op je ideale doelgroep. Zodat je jouw product binnen no-time naar (bijvoorbeeld) Duitsland exporteert.
Your International zet 5 tips op een rij.
1. Richt je op een selecte doelgroep
Misschien wel het belangrijkste onderdeel bij het ontwikkelen van een strategie; hoe meer je te weten komt over je ideale klant, hoe makkelijker het is om je content op maat te maken. Kijk bijvoorbeeld eens naar de content strategie van Seepje. Zij presteren in Duitsland net zo goed als in Nederland. Zij kennen de doelgroep en weten precies hoe die verschilt van de oorspronkelijke Nederlandse doelgroep. Well done!
2. Share, don’t sell
Veel bedrijven maken de fout om content te creëren die in feite niets anders is dan verkooppropaganda. Begrijp ons niet verkeerd, er is tijd en plaats om te verkopen, maar dat is niet waar de potentiële klant op zit te wachten. Onthoud dat content marketing niet gaat over het promoten van diensten en producten, maar over het delen van waardevolle informatie met je doelgroep.
Zorg ervoor dat je alle commerciële inhoud in je feed verwijdert. Vervolgens start je met het creëren van content door middel van vragen en problemen van je klanten te beantwoorden. Plaats jezelf in de schoenen van je klanten, wat zou je graag willen weten, wat zou waardevol voor jou als potentiële klant zijn?
En last but not least, vergeet de “30-seconden elevator pitch” niet als het gaat om het creëren van educatieve content.
3. Consistente content
Een actieve blog met originele kwaliteitscontent zou een prioriteit moeten zijn. Hoewel veel bedrijven graag een blog hebben die potentieel websiteverkeer mogelijk maakt, hebben sommige bedrijven zich niet gecommitteerd aan de tijd en middelen die nodig zijn om consequent te uploaden.
Hoe los je dit op?
Ja, we weten dat we het veel te gemakkelijk laten klinken, maar maak het bloggen een prioriteit. Commit en blijf erbij, minstens één keer per week, iedere week. Als je niet over de middelen of de tijd beschikt om ze zelf te schrijven, denk dan eens na over het werven van iemand die dat wel doet, zodat je postfrequentie en de kwaliteit van jouw content is verzekerd.
4. Onmiddellijke resultaten verwachten
Content marketing om direct resultaat te behalen? De kans is groot dat je teleurgesteld wordt. Sommige bedrijven realiseren zich niet dat content marketing geen korte termijn marketingstrategie is die je een snelle verkoop boost geeft, maar eerder een langetermijnstrategie die een tijdje zal duren om de resultaten te oogsten waar je oorspronkelijk naar op zoek was.
Een kleine reminder als je ontmoedigd raakt:
Het kostte het merk Calvin Klein ongeveer 20 jaar om mensen te laten weten dat hun merkwaarde veel verder gaat dan high-end mode. Equality is hun boodschap! En kijk nu eens waar ze nu zijn, als zij kunnen volhouden en vechten om opgemerkt te worden voor de juiste dingen, kan jij dat ook!
5. Content marketing als alleen Social Media of SEO
Veel, misschien wel te veel, marketing agencies, multinationals en Social Media bureaus zien content uitsluitend als een manier om zoekresultaten te verbeteren of om een loveable brand neer te zetten. Zie het eerder als ondersteunende onderdelen…
Hoewel de algoritmen van Google een enorme nadruk leggen op bedrijven die relevante content van hoge kwaliteit publiceren, betekent dat niet dat content marketing zich alleen moet richten op het creëren van SEO-waarde. Ja, als het goed wordt gedaan zal content marketing de zoekpositie verhogen, maar afgezien van een paar trefwoorden of H1- en H2-titels, is SEO niet de manier om te kiezen wanneer je waarde wilt leveren aan jouw doelgroep.
Hoe los je dit op?
Stop met het maken van content voor zoekmachines, begin met het maken van content voor mensen! Content marketing gaat immers over jouw potentiële klant.
SEO is, net als Social Media, een middel, maar niet het einddoel!