Skip to main content

Een groot aantal internationale SEO specialisten heeft hun licht laten schijnen over de veranderingen binnen het vakgebied. Zo ook Your International. Dit zijn 3 internationale SEO factoren waar je in de tweede helft van 2019 rekening mee moet houden.

Internationale SEO Factor 1: Title tag

Voor de SEO Factor Title tag, is het belangrijk dat je rekening houdt met de cultuurverschillen. In Duitsland wordt het bijvoorbeeld niet gewaardeerd als je met korting strooit, teveel humor gebruikt of men informeel aanspreekt.

Bij Your International gebruiken we de Culturele Dimensies van Hofstede, op deze manier kun je eenvoudig landen en de culturele verschillen vergelijken. Zo weet je binnen no-time wat wél en wat niet werkt als je internationaal SEO in wilt zetten.

Klinkt logisch toch? De content aanpassen aan de culturele verschillen? Helaas doet niet iedereen het, je kunt een hoop geld mislopen…

Zorg er altijd voor dat de informatie op jouw website overeenkomt met de demografische gegevens van jouw ideale doelgroep. Door gebruik te maken van de lokale taal en valuta, maar ook gegevens als adressen en telefoonnummers, laat je zoekmachines (én gebruikers) zien dat ze op de juiste plek zijn.


De Title tag werkt op twee verschillende manieren mee aan de vindbaarheid van een website. Aan de ene kant is de Title tag een ranking factor vanuit Google. Aan de andere kant verhoogt een meeslepende Title tag de click-through rate van een website in de zoekresultatenpagina. Net als de title tag is de click-through rate is een ranking factor van Google.
De Title tag moet zo wervend mogelijk worden beschreven. Daarnaast moet het primaire zoekwoord (main keyword) waarop een pagina gevonden dient te worden, hierin worden meegenomen. Google gebruikt onder andere de Title tag om de relevantie van een pagina voor een zoekopdracht te bepalen.

Internationale SEO Factor 2: SEO Landingspagina’s

De content op de SEO landingspagina’s is een factor die nog wel eens onderschat wordt. Doodzonde!
Algemene landingspagina’s schrijven kan iedere SEO tekstschrijver, maar maken zij ook gebruik van Local SEO? (juist ja, Local SEO!). Wat is Local SEO en wat zijn de voordelen ervan?

Local SEO is simpelweg het targeten van een lokale doelgroep. Keyword + Plaats is een gebruikelijke SEO term…

  1. Local SEO pages leggen de focus op een bepaalde target groep, in plaats van op je doelgroep als geheel. Tip: focus je niet direct op die duizenden potentiële klanten in Berlijn, Hamburg of München, houd je target groep in eerste instantie beperkt.
  2. De optimalisatie van je vindbaarheid in individuele plaatsen, verspreid door (bijvoorbeeld Duitsland), zal op termijn het beste resultaat opleveren. Zeg nu zelf, tegen een Mediamarkt, Burger King of IKEA in Hamburg valt nauwelijks op te boksen qua vindbaarheid. In plaatsen als Wolfsburg of Trier ligt die verhouding heel anders.

Internationale SEO Factor 3: Headings en Subheadings

Zoals velen weten, is het belangrijk om keywords in de H1 en H2 titels op te nemen. Deze headings en subheadings gebruikt Google om het onderwerp van een pagina te bepalen.

Internationale SEO tip: gebruik ook vooral synoniemen van het main keyword in de H2 titels! Door H2 titels op deze manier te gebruiken, kan een landingspagina op meerdere zoekwoorden ranken en direct hoger komen in Google.
Laat internationaal zoekwoordonderzoek altijd uitvoeren door een expert of een betrouwbare partij. Zij weten waar je op moet letten en welke zaken je echt niet mag vergeten.

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het opstellen van een internationale strategie? Laat ons geheel vrijblijvend met je meedenken.
Neem contact op met onze internationale strategisten. 

Leave a Reply